vrijdag 6 mei 2016

I don't think ...I feel...



Ik dacht dat ik op de goede weg zat en goed bezig was om mezelf op 1 te zetten .
Op een aantal fronten klopt dat ook maar op andere blijf ik mezelf toch tegenkomen .
Ik ben hsper en dat is een geweldig mooie eigenschap maar soms maakt dat ook dat ik mezelf niet op 1 zet en twijfel aan mezelf .
Mensen die geen hsper zijn maken daar graag ( mis)bruik van, opzettelijk of niet opzettelijk dat maakt niet uit .


Wat betekent het dat je hooggevoelig bent?

Zoals sommige mensen intelligenter zijn dan anderen, zo zijn sommigen gevoeliger dan anderen. Iemand die zeer gevoelig is noemen we ‘Hooggevoelig’ of ook wel HSP, ‘Highly Sensitive Person’. Een HSP is meer dan gemiddeld gevoelig voor indrukken en prikkels en merkt meer signalen en details op. Alle indrukken worden uitgebreider en intensiever gefilterd dan bij de gemiddelde mens. Wat anderen normaal vinden zoals mensenmassa’s of harde muziek, kan voor HSP’s al snel te veel zijn; zij raken dan overprikkeld door letterlijk een teveel aan (sterke) prikkels.

Hooggevoeligheid is een eigenschap van het zenuwstelsel in combinatie met de hersenen. Ongeveer 20% van de bevolking is hooggevoelig. Het is waarschijnlijk een erfelijke eigenschap, die evenveel voorkomt onder mannen als vrouwen. Dit blijkt uit onderzoek van Elaine Aron, Amerikaans psychotherapeute en universitair docente, en grondlegster van het begrip HSP. In het filmpje legt zij in eigen bewoordingen uit wat HSP inhoudt.
Zoals elke eigenschap gaat hooggevoeligheid gepaard met zowel positieve kanten als valkuilen. Kenmerken van HSP’s zijn onder meer:
  • Nemen gedetailleerder, subtieler en intenser waar
  • Zijn erg gevoelig voor prikkels van buitenaf; vaak voelen HSP’s zich hierdoor niet op hun gemak
  • Hebben meer moeite en meer tijd nodig om indrukken te verwerken
  • Hebben een diep en rijk innerlijk leven; dromen, fantaseren en overwegen veel
  • Voelen stemmingen en sferen goed aan
  • Worden meer dan gemiddeld geroerd door natuur, kunst en muziek
  • Eigen emoties en emoties van anderen worden intenser ervaren
  • Hebben moeite met planning en het verkrijgen van structuur
  • Kunnen verlegen overkomen maar zijn dat veelal niet
  • Zijn vaak plichtsgetrouw en perfectionistisch
  • Functioneren minder goed als ze geobserveerd of geëvalueerd worden
  • Zijn vaak zorgzaam en anticiperend op behoeften van anderen; moeite om grenzen aan te geven
  • Hebben relatief meer en sneller last van stress, spanning en fysieke klachten zoals hoofdpijn, allergieën, maag/darmklachten, chronische vermoeidheid etc
Daartegenover staan andere mensen die deze eigenschappen niet of in veel mindere mate bezitten.

Er zijn globaal genomen twee soorten HSP’s: de grootste groep, zo’n 70%, is van nature rustig en meer introvert. Zij voelen zich prettig bij een redelijk gelijkmatig leven met weinig risico’s. Het andere deel, ongeveer 30% van de HSP’s, heeft juist behoefte aan nieuwe ervaringen en spanning en is meer extravert. Zij worden ook wel HSS genoemd, ‘High Sensation Seekers’. Zij zijn enerzijds snel verveeld en op zoek naar uitdaging, maar raken anderzijds snel overbelast. Zij leven als het ware met één voet op de rem en één voet op het gaspedaal.

Daar val ik het meest onder HSS

Hooggevoeligheid kan sterk van invloed zijn op werk, het persoonlijk leven en relaties. Het is een eigenschap die in onze hectische, westerse maatschappij, waar de nadruk ligt op verstand en ratio, niet erg wordt gewaardeerd. Veel hooggevoelige mensen ervaren in eerste instantie dan ook last van hun eigenschap, en vragen zich af wat er mis is met hen. Zij hebben de neiging zichzelf te willen veranderen, en hun eigenschap te onderdrukken of negeren.
Door het bewustzijn en accepteren van de eigen hooggevoeligheid kan deze echter van een valkuil en een last, tot een kwaliteit en een gave worden. Hiertoe is het onder andere belangrijk om goed te leren aarden, grenzen te stellen, de innerlijke kracht te versterken en een juiste balans te vinden tussen activiteit en rust



Ik weet al heel lang dat ik hooggevoelig ben , dat maakt mij zo zorgzaam en het feit dat ik me graag inzet voor anderen.
Maar het maakt ook dat ik in mijn leven regelmatig mijn neus stoot , ook omdat ik dan denk dat andere net zoals mij zijn , wat uiteraard niet zo is .
Zij kunnen daar niks aan doen , ze bezitten die eigenschap niet en het is dan mijn keuze wat ik er mee moet doen en dat betekent vallen en opstaan en weer doorgaan .
Hoeveel mensen ik wel niet ontmoet heb in mijn leven die uiteindelijk niet bleken te zijn wie ze voordeden te zijn, die misbruik van mij maakten of mij klem zetten in situaties die ik niet wilde .
Het heeft mij gemaakt tot wie ik ben , veel geleerd over mezelf maar ook enorm uitgeput en mij doen geloven dat alles mijn schuld was.
En ik ben blijkbaar nog lang niet uitgeleerd , keer op keer zet ik mezelf in een situatie waarbij ik zelf aan het kortste eind trek , niet mijn behoeftes voorop zet en ook heel erg belangrijk effe echt me time terug naar de basis .


Jammer van zo'n situatie is dat je uitgeput raakt , lichamelijke klachten verergeren en mezelf dan enorm waardeloos voel , zodanig dat ik bijna mijn plannen voor mijn toekomst overboord zou gooien omdat de energie ontbreekt .
Maar ik groei , daar waar ik lang bleef hangen jaren jaren terug ben ik nu in staat om de situatie beter in te schatten en de boel stop te zetten , hoeveel pijn iets ook doet of hoe moeilijk ook .
Gelukkig heb ik prachtig mooie vriendinnen die ook hsper zijn en direct zien wat er scheelt zonder dat ik hoef uit te leggen , die laten zien in een spiegel dat het niet aan mij ligt en dat ik een mooi mens ben , uiteraard met gebreken want ik ben ook maar mens maar ze laten me wel zien wat ongezond en gezond is voor mij en dat ik er mag zijn.
Ze laten mij ook zien dat ik echt in mijn eigen kracht moet blijven staan en me niet moet laten omblazen door iets of iemand .
Dat ik echt moet zorgen voor genoeg eigen rust want mijn valkuil is echt zorgen voor iedereen en steeds tunen wat iedereen wilt van mij en iedereen gelukkig maken .
Ik hoef niet te vertellen dat ik als ik over mijn grenzen heen ga ik mezelf daarmee letterlijk kapot maak .
Soms zou ik een toverstokje willen en iedereen hsp willen maken want jeetje wat zou de wereld er dan mooier uitzien ..
Iedereen nam verantwoording voor zijn eigen daden en buiten dat heeft iedereen dan mededogen..
Wat zou de wereld er mooier uitzien...
Het zou mijn leven ook soms een stuk luchtiger maken ....
Dat is helaas een droom ...
Voor mij wel in dit leven, wellicht dat de volgende generatie meer geluk heeft want wat ik om me heen zie is dat er steeds meer gevoelige kinderen op de wereld komen dus wie weet ooit....



Geen opmerkingen:

Een reactie posten